luni, 6 august 2012

Limba noastra...

   Multi romani au plecat in strainatate pentru o viata mai buna. Daca si-au gasit sau nu acel loc de munca a depins de noroc, de cunostinte, de pregatire. Unii nu s-au mai intors deloc, altii s-au reintors dupa un timp destul de scurt . Surprinzator cei intorsi rapid acasa s-au intors cu un accent italian sau spaniol sau englez sau mai stiu eu de care foarte pronuntat...deja nu-si mai amintesc unele cuvinte si auzi "cum se spune la..?" Parca in cele 2-3 luni cat au stat afara au suferit un proces de stergere din memorie a limbii romane...Limba pe care au vorbit-o 20-30-40 de ani acum devine subit o necunoscuta....Graiul moldovenesc cu inflexiunile lui unice se vede inlocuit cu acel accent italic frumos dar strain. Este evident ca e doar un circ de prost gust, un spectacol ieftin...dar stiti cat de multi actori si spectatori sunt?....

Zilele trecute am ascultat un interviu dat de marele antrenor de gimnastica Béla Károlyi. Plecat din 1981 din Romania avea suficient timp sa uite limba romana. Unde mai pui ca el este  maghiar deci in casa numai romana nu se vorbeste.L-am ascultat cu drag cum pronunta corect fiecare sunet...n-am sesizat accente sau stalciri de cuvinte...isi aducea aminte fiecare cuvant, cursiv....El nu a uitat ca limba roamana a fost candva si limba lui nationala. Jos palaria!

E o problema de educatie desigur si depinde de fiecare dintre noi, dascal sau parinte sa insuflam copiilor dragostea pentru limba romana!

3 comentarii:

Dana spunea...

Draga mea......snobi sunt pe toate drumurile!!!
Am vazut si eu specimene din astea!!
Aici in tara erau neica nimeni...s-au dus si au slugarit printre straini,si cand s-au intors au uitat de unde au plecat!

angi spunea...

Oamenii de valoare tot asa raman oriunde s-ar duce!
Ceilalti nu cunosteau probabil limba romana nici cat au stat aici.N-au avut cum sa uite cuvintele...

Am o verisoara,om simplu,dar care de dragul fetelor mai mult sta in Olanda .fata cea mare aobtinut o bursa ica din anul II de facultate.Acum are un post de conducere in cadrul "Medicilor fara frontiera".Cea mica s-a dus si ea sa-si incerce norocul.Liceul l-a terminat aici,facultatea vrea s-o faca acolo,dar puterea banului a mai amanat acest vis.
Cand vin acasa,vorbesc cursiv,in functie de omul cu care poarta conversatia,atat romaneste cat si ungureste,fara sa aiba alt accent.
Acolo,in Olanda folosesc engleza si olandeza,uneori franceza.
Le admir pentru ceea ce sunt si au ramas.

elite spunea...

Dragele mele e vorba de "stofa" fiecaruia!

http://vorbimromaneste.wordpress.com/