joi, 21 ianuarie 2010

Despre teme

I-am promis Mesterului ca-mi voi spune parerea despre acest subiect delicat din viata elevilor si,de ce nu a a parintilor.
Sa incep prin a va destainui ca pentru mine,ca eleva,temele n-au fost niciodata o corvoada.Poate eram o tocilara,sau poate nu...Ma chinuiam acolo cautand in dictionare,carti(asa putine cum se gaseau) citeam lectiile de multe ori,incercand sa gasesc raspunsuri.Am fost genul de eleva care si-a facut temele pana in clasa a 12,la toate obiectele...Tin minte aveam un obiect UTLM prin liceu ..si acolo ma pregateam...In vacantele liceale nu primeam teme dar,asta nu inseamna ca nu lucram...Nu ma gandeam la ceilalti atunci cand imi faceam temele,nici parerea lor nu ma interesa.Recunosc au fost clipe cand ii condamnam pe cei ce nu si le fac.Am descoperit mai tarziu ca temele imi placeau pentru ca stiam sa le scot la liman.Aveam o memorie excelenta,care-mi permitea sa reproduc pagini intregi dupa doua lecturari.Aceasta "viteza"imi permitea ragazul sa am ptr matematica 3-4 ore zilnic...Ei dar asta a fost candva,demult,intr-un orasel de provincie,intr-o casa din care lipsea internetul,la un birou plin de culegeri...Trebuie sa va spun ca eu si azi,ca dascal imi fac zilnic temele.De ce?Din respect pentru mine zic eu..Ca n-am ce face ar zice altii..
Sa trec acum la perioada profesoratului.Am dat teme ptr vacanta o singura data.Le-au facut doar cei buni(care oricum ar fi lucrat) si de atunci am zis ca vacanta trebuie sa fie vacanta.Si asa a ramas-fara teme.La ore, temele mele nu sunt de pagini intregi.Cateva aplicatii,mereu in legatura cu ce s-a lucrat in clasa.Nu pun alti copii sa corecteze temele si,nici eu nu le corectez zi de zi.Dar,fiecare ora incepe prin"ce intrebari din tema aveti?"Ii mai pedepsesc uneori pe cei care nu incearca...Ar fi absurd sa-i pedepsesc ca n-au stiut s-o faca.Copilul meu intreaba:mama aici cum se face ?Il ajut,il ascult...Dar cine nu se pricepe?
Intr-un viitor foarte apropiat aceste teme vor dispare..adica formatul lor se va schimba....Cred ca epoca temelor fara sfarsit e pe duca...Ele vor fi inlocuite cu activitati practice...Am facut la geometrie clasa a 7,ca aplicatie a asemanarii triunghiurilor o lectie in AEL.Una dintre aplicatii era cum se poate calcula inaltimea unui copac in anumite conditii...Asta au retinut cu siguranta...Cred ca spre asa ceva ne indreptam...
Mestere ,iata,mi-am facut tema!

5 comentarii:

INCERTITUDINI spunea...

Buna dimineata!
'Tema ' ta este deschisa- catre alte multe si interesante' teme'( am folosit atat de multe adjective, incercand sa scap de o 'reluare neplacuta a silabei finale').
Semanam cumva. Poate ca multe profesoare de limba romana si de matematica seamana.
Ca eleva si ca studenta , mi-am facut totdeauna temele. In liceu, nu chiar totdeauna cu placere. Eram la ' real' si-mi doream sa devin profesoara de romana.
Ca profesoara, totdeauna mi-am facut temele. Am cantitati uriase de foite, plicuri, proiecte, explicatii, citate, comentarii, fise, extrase, opinii personale. Nu regret.
Ele sunt eu.



Mi-am ajutat copiii. Chiar si la matematica, fizica, chimie.
Da , ai dreptate. Copiii neajutati abandoneaza tema, atunci cand se poticnesc, daca nu au fost invatati cum sa invete. Daca nu au sprijin moral. Mai tarziu rateaza. Tot. In toate/.
Pentru toate vacantele, dar absolut pentru toate, am dat lista obligatorie de lecturi. Si ca sa-i determin sa citeasca si pe cei care nu voiau , din lene/indispozitie etc., la fiecare inceput de semestru , am dat lucrari. Cu diferite intrebari/ teme/ impresii etc. Note. In catalog.

Nu poti controla toate temele. Nu ai timp. Se poate prin sondaj. Pui note. Nu in catalog. In caietul tau. Si faci media. Pentru ca daca nu dai teme, nu invata. Si daca nu invata, nu stiu. Si daca nu stiu, ce rost mai are scoala?

In perspectiva, cred ca ar trebui sa se faca scoala mai multe ora la scoala. Ca afara. Sau cam ca afara.
Cine stie?
O zi frumoasa!

Julie spunea...

Cand eram mica imi doream sa ma fac profesoara, dar nu stiu de ce am luat-o pe un alt drum. Cand va aud vorbind intre voi, profesoarele ma apuca o nostalgie si o parere de rau ca nu sunt si eu dascalitza.

Nu stiu cum as fi fost, daca as fi avut rabdare, daca le-as fi dat teme sau nu...

Stiu ca pana in clasa a opta imi faceam temele cu constiinciozitate, apoi la liceu am mai rarit-o, iar la facultate invatam doar in sesiune. De aceea, pot spune cu mana pe inima ca baza a tot ce stiu azi, a culturii, a limbilor straine am pus-o in clasele gimnaziale.

I-as sfatui pe toti copilasii sa invete si sa-si faca temele temeinic in aceasta perioada cand mintisoara le e mai limpede si mai buna de absorbit informatia.

Manole spunea...

Multumesc, Elite.Ti-am zis ca la tine e altfel. :)
Mi-ar parea rau daca temele s-ar termina, n-ar fi decat ca ceea ce se intampla deja la noi....sa aiba o finalitate negativa.
E trist.

elite spunea...

Gina,eu am spus in multe randuri ca meseria de dascal inseamna pe langa multa munca si un dram de talent,puterea de a te apleca asupra copilului de langa tine,de a-l intelege,vointa de a-i veni in ajutor.O zi frumoasa si linistita1

Julie,si Dana,fina mea,regreta ca nu este profesoara.Si aceasta,ca oricare meserie are implinirile si neajunsurile ei,are urcusuri si coborasuri...Sincer daca ar fi sa aleg din nou,tot asta as alege.


Mestere,de ce sa mai dai teme daca tot nu se fac?

Manole spunea...

Intre un comentariu serios si unul in stilul propriu, il aleg pe ultimul ca tot suntem la inceput de weekend:
Nu putea sa fie intrebarea asta si pe vremea mea! :))))))))))))))

http://vorbimromaneste.wordpress.com/